söndag 20 juli 2014

Semesterdag 9

Vaknade på balkongen, klarblå himmel, ljummen morgon och tiotusentals måsar, minst. Varför är måsarna här inne i stan istället för vid havet och fiskar krabbor som de brukar? När vi har varit vid havet har vi pratat om hur måstomt det är och är det inte märkligt att man behöver vara mer rädd om sin picknick på avenyn än på en ö i havsbandet? Måsarna har blivit betongfåglar, i stället för att fiska själva snyltar de på våra sopor och vår tallrik på uteserveringen.

Framåt eftermiddagen mötte vi upp Erik och tog en tur med den lilla snabba båten till Karholmen för att bada lite och äta mackor i fred för måsarna. Jag och Erik såg två måsar på hemvägen, vi antog att de hade semester från det hektiska stadslivet. Värt att notera är att även om de var vid kusten så befann de sig på behändigt avstånd från Rökans kiosk och dess sopor.


Egentligen borde jag inte klaga på måsarnas levnadssätt, jag är ju ganska lik dem. Jag vill inte heller fiska/jaga min egen mat utan går hellre till en uteservering. Jag vill inte bo på landet utan bo nära stan. När vi pratar om vår kommande sommarstuga började det med ngt trevligt torp i skogen men eftersom vi vill ha nära till några restauranger, badplatser och kollektivtrafik var det en hel del torpigt som föll bort.
 Sedan insåg vi att vi vill inte tillbringa semestern med att lägga tak, klippa gräs och påta i trädgården. Vi vill grilla, bada, sola och se civiliserat folk. Det ultimata är en nyrenoverad hyrestvåa med uteplats mot havet i närheten av Varbergs centrum. Det kallar jag semester! Jag tror minsann att det bor ett måshjärta inom mig.


På vägen ut till Tjuvkil och båten lyssnade vi på Morrisseys nya album "World Peace Is None Of Your Business" där han ironiserar över det är så lätt att stoppa huvudet i sanden och bara strunta i världen omkring. Jag började tänka på hur viktigt det är att göra något när vi ser hur världen är full av katastrofer, krig, svält, konflikter och liknande. Att stoppa huvudet i sanden är ingen lösning även om jag förstår att det kan kännas bekvämt när oroligheterna tränger sig inpå och det känns för övermäktigt att ta in otäckheter och omöjligt att lista ut vem som har rätt och inte. Men vi som enskilda personer behöver inte ta reda på allt om alla konflikter för att känna att man har rätt att agera. 

Man kan göra så mycket, skänka pengar, engagera sig i en förening som verkar för en bättre värld, gå med i ett parti som man tror tacklar problemen på rätt sätt, tänka på vad man handlar, ge bort sina avlagda kläder, det finns hur många sätt som helst. 

Det jag tycker är allra viktigast i år är att gå och rösta! Känner du dig tveksam på vad du ska rösta och stannar hellre hemma ön att göra fel? Ta en eftermiddag och gör valkompasser, läs på lite om olika partier, välj ett fåtal frågor som du finner viktigast och välj ett parti utifrån det. Det är svårt att hitta ett parti som matchar 100% men om man tar det som verkar ligga närmast dig i dina huvudfrågor är det ett välövervägt val. Sedan går du och röstar. Bara den lilla grejen kan göra så stor skillnad, för andra men också för dig som nu kan ta upp huvudet ur sanden, sträcka på dig och vara medveten om att du gjort en insats för en bättre värld. Det var bara det som jag ville få ur mig idag...

Kvällen tillbringades med trevligt sällskap på Ölstugan Tullen - Lejonet där jag åt panerad ost och de andra fläskkarré på fina omatchande tallrikar vilket förhöjde känslan av att äta hemlagad hos mormor. Tidigare under dagen hade jag fått höra att vi ska ses ikväll för att Magnus kommer till stan idag. Den meningen liksom fastande i mitt huvud, jag fick bild av en bonde som en gång om året tog traktorn till stan och sålde sina äpplen iklädd blåbyxor och Lantmännenkeps.Ville man träffa honom gäller det att tajma in den dagen på året. Jag visste att jag var fel ute för äpplesäsongen har ju inte startat än men bilden höll i sig under dagen. Jag funderade ut frågor om årets skörd och vilket fack man är med i som bonde och är det obligatoriskt att rösta på centern? När vi framåt nio kom fram till uteserveringen satt där istället en helt vanlig kille från Halmstad, med ett större intresse för bilar och gitarrer än äpplesorter. Tror jag iaf - jag vågade inte fråga, han kanske visste allt om äpplen.




                 Dagens soundtrack: Morrissey - World peace is none of your business



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar